Bartók Világverseny

Veljko Nenadić

Szerbia

1998. augusztus 1.

 

 

Két tétel – Impromptu és Prepetuum mobile hegedűre és zongorára

 

"A darab 2022 elején született, és két különböző karakterű tételből áll. Az első lágy, nyugodt, kellemes zene gazdag harmóniákkal és hömpölygő motívumokkal, amelyek a színeket, a fényt és az árnyékot hangsúlyozzák. Ahogy a darab kibontakozik, egyre összetettebb és dinamikailag árnyaltabb lesz, majd a második tételben a zene gyors, világos, energikus, nyugtalan, ritmikailag és technikailag rendkívül bonyolulttá válik. Mindkét tételben olyan 20. századi zeneszerzők zenéjével való párbeszédet ábrázolok, akiknek munkásságát mélyen tisztelem és szeretem, és akik előtt így kívántam tisztelegni. Ravel, Debussy, Bartók, Prokofjev, Messiaen, Takemitsu, Ligeti..."

 

Veljko Nenadić a fiatal generáció egyik legtöbbet díjazott és legtöbbet játszott szerb zeneszerzője. Számos versenyt nyert meg (több mint 40-et), eddigi legjelentősebb eredménye az az első díj, amelyet a 6. Ennio Morricone Nemzetközi Kórusversenyre írt Három haiku című művével szerzett meg, ahol a zsűri elnöke maga Ennio Morricone volt. Díjat kapott továbbá a 75. Jeunesses Musicales International zeneszerzői versenyén, a Cseh Rádió Kortárs Orgonamuzsika Versenyén, a New Classics - Organ Taurida fiatal orgonazeneszerzők számára kiírt versenyen, az Aranykulcs zeneszerzőversenyen, a Szláv Zenei Fesztiválon és a Fidelio Musicán. Műveit rögzítették, előadták és díjazták Szerbián kívül az USA, Ausztria, Olaszország, Szlovénia, Oroszország, Spanyolország, Horvátország, Belgium, Hollandia, Bosznia-Hercegovina, Csehország és Algéria hangversenytermeiben is. 2019-ben írt „Towards the Horizon” című műve képviselte Szerbiát a 68. Rostrum of Composers Nemzetközi Zeneszerző Versenyen.

Veljko Nenadić a belgrádi egyetem zeneművészeti karán tanult zeneszerzést Isidora Žebeljantól és Draško Adžićtól, 2021 óta pedig orgonát tanul Maja Smiljanić-Radićnál.