Salvatore Accardo (I) - A zsűri elnöke

Az 1941-es születésű hegedűművész első professzionális koncertjén, tizenhárom évesen Paganini 24 Caprice-ával debütált. Két évvel később megnyerte a Genfi Nemzetközi Zenei Versenyt, 1958-ban pedig a genovai Paganini Versenyen is győzelmet aratott. Repertoárja a barokktól a kortárs zenéig terjed, s többek közt Donatoni, Xenakis és Piazzola is írt neki műveket. Követve elhivatottságát a kamarazene és a fiatal tehetségek felkarolása iránt 1986-ban részt vett a cremonai Walter Stauffer Akadémia megalapításában, amelynek legkiválóbb növendékeiből újraalapította az Olasz Kamarazenekart, 1992-ben pedig létrehozta saját Quartetto Accardo nevű együttesét. Számtalan díja mellett 1982-ben Olaszország akkori elnöke, Sandro Pertini kitüntette a Nagykereszt Érdemrenddel. Accardo jelenleg egy Guarneri del Gesù hegedűn játszik (ex “Hart” 1730).

 

 

Kelemen Barnabás (H)

A Liszt Ferenc-, Junior Prima, Prima és Kossuth-díjas hegedűművészt aligha kell bemutatni a hazai közönségnek. Neve hihetetlen gyorsasággal robbant be a köztudatba, mikor egyazon évben, 2001-ben világraszóló eredménnyel zárta a két legrangosabb külföldi nemzetközi hegedűversenyt Brüsszelben és Indianapolisban, utóbbi városban az első helyezés mellett hat különdíjat is elnyert. 2009-ben alapította meg vonósnégyesét, a Kelemen Kvartettet, mellyel Melbourne-től Pekingig az összes nívós díját megszerezték. A számtalan lemezfelvétel és világ körüli szóló koncert mellett jelenleg a Zeneakadémia és a Kölni Zeneművészeti Főiskola oktatója. Kelemen Barnabás a Magyar Államtól kölcsönkapott, 1742-ben készült Ex-Kovács Dénes Guarneri del Gesù hegedűn játszik.

 

 

 

Qian Zhou (SG)

„Jelentős világklasszis” – így ír Philip Roth a The Strad hasábjain a kínai Hangzhouban született hegedűművésznőről, aki tanárként is jelentős hírnévre tett szert. Quian Zhou a Sanghaji Konzervatóriumban kezdte tanulmányait, majd a baltimore-i Peabody Intézet falai közt fejlesztette tovább tudását Berl Senofsky növendékeként. Alig tizennyolc évesen elsöprő győzelmet aratott a Long-Thibaud Versenyen, ahonnan nem pusztán a nagydíjat vihette haza, hanem az öt különdíjat is, így neve egyszerre berobbant a köztudatba. Napjaink egyik legkeresettebb hegedűművészeként Európa, az Egyesült Államok, Ázsia és Afrika koncerttermeinek visszatérő vendége. A Yong Siew Toh Konzervatórium Vonós Tanszékének alapító professzoraként elhivatott tanár is, sikerét növendékeinek elismertsége, mesterkurzusainak páratlan népszerűsége bizonyítja. Qian Zhou egy 1757-es J.B. Guadagnini hangszeren játszik, a Rin Kei Mei házaspár jóvoltából.

 

 

Takashi Shimizu (J)

Takashi Shimizu hatéves korában kezdte hegedű tanulmányait, s alig négy évvel később egy ifjúsági versenygyőzelme kapcsán az NKH Szimfonikus Zenekarral debütált. Az orosz hegedűiskolával Jurij Jankelevics révén került közelebbi kapcsolatba, felsőfokú tanulmányait pedig a Dél-kaliforniai Egyetem folytatta Jascha Heifetz irányításával. Kamarazenei képességeit Londonban fejlesztette Yfrah Neamannál, aki révén olyan zenei nagyságoknál is tanult, mint Yehudi Menuhin és Nathan Milstein. Számos nemzetközi verseny győzteseként bejárta Európát, Ázsiát és az Egyesült Államokat. Shimizu a tokiói Nemzeti Képző- és Zeneművészeti Egyetemen és a Toho Zenei Egyetemen tanít. Tizenkét országban tart mesterkurzusokat és tizenöt nemzetközi verseny zsűrijének volt tagja.

 

 

 

Joel Smirnoff (USA)

A hegedűművész-karmester már középiskolai éveiben a Chicagói Egyetem diákja volt, felsőfokú képesítését pedig a The Juilliard School falai közt szerezte meg. 1986 óta a Juilliard String Quartet tagja, amelyért 2011-ben megkapta a Grammy-életműdíjat. 1986 óta tanít kamarazenét és hegedűt Alma Materében, ahol tizenhat évig volt a Hegedű Tanszék vezetője. Seiji Ozawa bátorítására karmesterként is elkezdett működni, hivatalos debütáló koncertjét a San Francisco Symphony élén adta. Smirnoff nem csak a klasszikus, de a jazz zenészként is nagy hírnévre tett szert: közreműködött Bennett Sings Ellington Hot & Cool című Grammy-díjas albumán, s rendszeresen együtt játszik az American Jazz Orchestra, illetve a Billy Taylor Trio tagjaival. 2008-tól elnöke a Clevelandi Zenei Intézetnek, zsűriként részt vett a Naumburgi és az Indianapolisi Nemzetközi hegedűversenyeken.

 

 

Szabadi Vilmos (H)

Napjaink egyik kivételes tehetségű hegedűművésze tanulmányait 1983-ban fejezte be a Zeneakadémián, majd posztgraduális képzését Ruggero Riccinél, Végh Sándornál és Fenyves Lorándnál végezte. Számos versenyeredménye mellett életének egyik meghatározó fellépése, mikor 1988-ban Solti György és a Londoni Filharmonikusok meghívására eljátszotta Bartók 2. hegedűversenyét a londoni Royal Festival Hall Bartók Gála koncertjén. Több mint negyven felvétel fűződik nevéhez, Dohnányi hegedűversenyeit és Bartók fiatalkori szonátáit tartalmazó lemezeivel két díjat is nyert Cannes-ban, 1999-ben pedig Hungaroton-díjjal jutalmazták. Szabadi Vilmos 1984 óta a Zeneakadémia oktatója is, jelenleg a Hegedű Tanszék vezetője. Jelenlegi hangszere egy cremonai mesterhangszer, egy 1778-as Laurentius Storioni, a Magyar Állam kollekciójából való.

 

 

Dr. Tallián Tibor (H)

Az Erkel Ferenc-díjas zenetörténész Bartók Béla életének és zenéjének, a 19–20. századi magyar zenetörténet és zenei intézménytörténetnek, a nemzetközi és magyar opera- és dalműfaj történetének egyik legnagyobb kutatója. Bartók Béla életművével több, mint negyven évvel ezelőtt kezdett el foglalkozni, első jelentősebb munkája a zeneszerző születésének centenáriumára, 1981-ben megjelent Bartók-életrajz volt, amelyet 2016-ban bővített, átszerkesztett formában ismét kiadtak. Tallián Tibor jelenleg a Zeneakadémia professzor emeritusa, a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagja, a Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpontja Zenetudományi Intézetének kutatója, amely intézménynek sok évig betöltötte igazgatói pozícióját is. Munkásságáért számos díjjal tüntették ki, legutóbb 2016-ban az Akadémiai, majd 2017-ben a Széchenyi-díjat érdemelte ki.

 

 

Krzysztof Wegrzyn (D)

A Joseph Joachim Nemzetközi Hegedűverseny alapítója és művészeti vezetője, Krzysztof Węgrzyn a lengyelországi Gdańskban született, tanulmányait Varsóban, Freiburgban és Londonban végezte többek közt Wolfgang Marschner, Yfrah Neaman és Dorothy DeLay irányításával. Több neves nemzetközi verseny győzteseként bejárta a világot, számos rádiós, televíziós és lemezfelvétel kötődik nevéhez. Széles repertoárjában megtalálhatók Lutosławski, Ligeti, Nono, Schnittke, Pärt és Penderecki művei is. Węgrzyn sok éven át volt a Hannoveri Állami Operaház Zenekarának koncertmestere. 1993-tól tanít a Zene-, Színház és Filmművészeti Főiskolán, s rendszeresen tart mesterkurzusokat Európában, Ázsiában és az Egyesült Államokban. Munkásságáért 2004-ben Állami Zenei Díjat kapott. Krzysztof Węgrzyn egy velencei hangszerkészítő, Domenico Montagnana hegedűjén játszik.

 

 

Ivan Ženatý (USA)

Napjaink legelismertebb cseh hegedűművészének pályafutása a Nemzetközi Csajkovszkij Verseny dobogós helyezésével kezdődött, majd elnyerte a Prágai Tavasz nemzetközi zenei verseny első díját. Pályája során fellépett többek közt Londonban, Berlinben, az amsterdami Concertgebouw-ban, és New Yorkban. Zenei fejlődésére nagy hatással voltak a moszkvai Csajkovszkij Zeneakadémián eltöltött tanulóévi és személyes kapcsolata Nathan Milsteinnel, hazájának zenei hagyományaihoz Josef Suk által került közelebb. Több mint negyven lemezen hallhatjuk játékát, többek között rögzítette Bach és Mendelssohn teljes hegedűéletművét. Aktív művészi pályája mellett szenvedélyes tanár is: a drezdai zeneakadémia után 2012-ben csatlakozott a Cleveland Institute of Music hegedűtanári karához, emellett a Meadowmount School of Music Nyári Akadémiáján tanít rendszeresen. A New York-i Harmony Foundation jóvoltából egy 1740-ben készült Giuseppe Guarneri del Gesu hegedűn játszik.


 

 

Előzsűri

Az előválogató zsűri tagja volt Kapás Géza, a Zeneakadémia Vonós Tanszékének művésztanára, egyetemi docens, Kováts Péter, a Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének művésztanára és Szabadi Vilmos hegedűművész, a Zeneakadémia Hegedű Tanszékének vezetője.